Wednesday 27 April 2011

Prinsip Pareto : Peraturan 80-20

Bagaimana Peraturan 80/20 dapat membantu anda menjadi lebih efektif.

Pada tahun 1906, ahli ekonomi Itali Vilfredo Pareto mencipta formula matematik untuk menggambarkan ketimpangan pengagihan kekayaan di negaranya, dari pemerhatian bahawa dua puluh peratus orang memiliki lapan puluh peratus daripada kekayaan. Pada akhir 1940-an, Dr Joseph M. Juran secara tidak tepat disebabkan Peraturan 80/20 untuk Pareto, menyebutnya Prinsip Pareto. Walaupun mungkin tidak bernama, Prinsip Pareto atau kadang-kadang disebut sebagai Hukum Pareto, boleh menjadi alat yang sangat berkesan untuk membantu anda menguruskan secara berkesan.

Dari Mana Ia Datang 

Setelah Pareto membuat pemerhatian dan mencipta formula, banyak orang lain mengamati fenomena serupa di dalam kepakaran masing-masing. Pelopor Pengurusan Kualiti, Dr Joseph Juran,yang bekerja di Amerika Syarikat pada 1930-an dan 40-an mengenalpasti prinsip universal ia disebut "sedikit penting dan lebih banyak remeh" dan mengurangkan sehingga menulis. Dalam sebuah karya awal, kurangnya ketepatan pada pemerhatian Juran membuat nampak bahawa ia mengaplikasikan pandangan Pareto tentang ekonomi untuk skop kerja yang lebih luas. Nama Prinsip Pareto digunakan, mungkin kerana terdengar lebih baik daripada Prinsip Juran.
Sebagai hasilnya, pemerhatian Dr Juran tentang "sedikit penting dan lebih banyak remeh", prinsip bahawa 20 peratus daripada sesuatu yang selalu bertanggung jawab atas 80 peratus dari hasil, kemudian dikenali sebagai Prinsip Pareto atau Peraturan 80/20.

Apa Maksudnya

Peraturan 80/20 bererti bahawa dalam segala hal sedikit (20 peratus) adalah penting dan banyak (80 peratus) adalah remeh. Dalam kes Pareto itu bererti 20 peratus orang memiliki 80 peratus daripada kekayaan keseluruhan. Dalam kajian awal Juran, ia mengenalpasti 20 peratus daripada kecacatan yang menyebabkan 80 peratus daripada masalah. Pengurus Projek tahu bahawa 20 peratus dari pekerjaan (10 peratus pertama dan 10 peratus terkini) mengambil 80 peratus dari masa anda dan sumber daya. Anda boleh menggunakan Peraturan 80/20 pada hampir semua hal, dari ilmu pengurusan untuk dunia fizikal.
Anda tahu 20 peratus barang anda memerlukan 80 peratus ruangan gudang anda dan bahawa 80 peratus barang anda berasal dari 20 peratus daripada pembekal anda. Juga 80 peratus daripada jualan anda akan datang dari 20 peratus kakitangan jualan anda. 20 peratus daripada kakitangan anda akan menyebabkan 80 peratus daripada masalah anda, tetapi yang lain 20 peratus kakitangan anda akan memberikan 80 peratus pengeluaran anda. Ia bekerja dua arah.

Bagaimana Ia Boleh Membantu Anda

Nilai Prinsip Pareto untuk pengurus ialah bahawa hal itu mengingatkan anda untuk fokus pada 20 peratus itu penting. Dari hal yang anda lakukan selama hari anda, hanya 20 peratus benar-benar penting. Hanya 20 peratus menghasilkan 80 peratus keputusan keseluruhan anda. Mengenalpasti dan tumpu pada hal-hal itu shaja. Ketika memulakan hari anda, ingatkan diri anda bahawa hanya 20 peratus anda perlu fokus. Jika sesuatu dalam jadual terlepas pandang, jika sesuatu tidak akan selesai, pastikan itu bukan sebahagian daripada 20 peratus yang benar-benar penting.
Guna Prinsip Pareto untuk semua yang anda lakukan, tetapi menggunakannya dengan bijak.

Khairi

Saya mencadangkan ini kepada anda :


No comments:

Post a Comment

Let Me Know What You Think Below!